Ha valami nem megy, mindig vissza kell menni a célpiac meghatározásához. Ez mindennek az origója, nullpontja, az alfája, a kezdete, a startvonala.
Ha a célpiacot jól meghatározod, tudod, hogy mi mozgatja őket, akkor könnyű lesz utána kommunikálni. Viszont nagyon nem egyszerű magát a célpiacot ténylegesen jól definiálni, ezért adok itt egy pár ötletet:
A célpiac nem annyi, hogy „35-45 éves férfi”. A célpiac meghatározása olyan, hogy ha elmeséled egy ismerősödnek, hogy ilyen embereknek segítesz, akkor ő egyből rávágja, hogy „fúúú, van egy barátom, szólok neki, mert ő pont ilyen…”
Mutatok néhány példát: Kicsoda ő? (válaszok a bejegyzés alján)
1.) Olasz színész, nagylelkű, szerethető, de kicsit nehéz felfogású. Mindene a kaja (dupla pizza, szendvics), és a család. Falja a nőket, de megsértődik, ha rá nem emlékeznek. A barátai nagyon szeretik, és neki is legfontosabbak. Szereti a kényelmet, olykor gyerekesen játékos. Kíváncsi. Elég könnyen megvezethető naivitása miatt.
2.) Zseni. Nem ismer lehetetlent. Ha porrá ég is, újrakezdi. Megosztó személyiség, és sok területen is jártas. Mondatait idézik, lelkesedése motiváló hatású.
3.) A lehetetlent is lehetőséggé varázsoltatja. Zsarnoknak mondják, miközben csak az emberek fejében lévő gátat akarja lebontani, hogy az ügyfél érdekeit vegye figyelembe, így alkotva zseniális terméket. Számára a design nem csak a forma, szín, hanem az, hogy valamit hogyan használunk. Sokan látnoknak tartják, mert olyan dolgok megálmodására képes, amelyeket az asztalfiókban kell tartani, mert még nem érett rá meg a piac.
(válaszok a bejegyzés alján)
Miért kell ilyen pontosan meghatározni a célpiacot? Mi van, ha csak 3 ember lesz a célpiacom?
Megijedhetsz, hogy akkor most ennyire pontosan meg kell határozzam, hogy ki a vásárlóm? Nem fogok elveszíteni ügyfeleket?
Ahogy a céltáblában is középre szeretnél dobni, de mellé is megy, az üzenetnél is meghatározol egy nagyon jó ügyfelet, és picit mellé fog menni, aki szintén még jó ügyfeled lesz.
Igen, ez nem egyszerű feladat. Ebben segítség, ha megnézed a mostani legjobb vásárlóidat, akiket szeretsz, akikkel könnyű együtt dolgozni, és egyesével leírod, hogy milyenek. Majd ezeket összegzed, és megnézed, hogy milyen dolgok vannak, amik fedik egymást.
Jójó, de nem kicsi mégis ez?
Ha mindenkire lősz, nem lősz senkire. Ha van egy sörétes puskád, és a fán van 100 madár, jó esetben lelősz egyet-kettőt, de, hogy elrepül az összes, az biztos.
Viszont ha jó távolságról becélzod azt az egyet, amelyik a legszebb/legkövérebb, akkor azt ejted el, amelyiket Te szeretnéd!
(minden hasonlat sántít…)
Tehát tudd, hogy kivel szeretnél együtt dolgozni, kinek tudsz valóban segítséget, értéket adni, és arra célozz! Majd jön a többi is. Hiszen a hasonló gondolkodású emberek szeretik egymást, lehet, hogy a barátja is érdeklődni fog, hogy „Te, honnan van neked ez? Nekem is kellene”. És máris jön a következő…
Kinek adok el és kinek nem?
Ha pontosan megvan, hogy kinek adsz el, akkor pontosan megvan, hogy kinek nem adsz el. Miért fontos ez?
Te sem szereted az idődet olyanokra pazarolni, akik végül nem lesznek vevők, mert az ő problémájukat nem Te fogod tudni megoldani. Ráadásul ők is úgy érzik, hogy rabolod az idejüket.
Így célszerű meghatározni, hogy ki a nemvevő.
Feladat!
Határozd meg a célpiacod!
Két irányt mutatok:
A legjobb vevők alapján szedd össze, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkeznek: mit szeretnek, mit nem szeretnek, milyen korúak, neműek, családi állapotúak, a céges hierarchiában hol találhatóak, milyen problémájuk van, milyen megoldásuk van rá, mit olvasnak, mit néznek, mit hallgatnak, mi a hobbijuk… vagy bármi, ami eszedbe jut… Majd később rájössz, hogy „jéééé, ingatlan hiteleket közvetítek, és az összes férfi imádja a focit meg a jó borokat, de aki sörözik, az nem lesz jó vevőm” – vagy hasonló.
A másik irány, hogy meghatározod, hogy a vásárlóid úgy általában szerinted
- Mi a problémájuk?
- Mi a problématudatuk?
- Min rágódnak este?
- Min kapják fel a vizet?
- Mi frusztrálja őket?
- Mire vágynak titokban?
- Mit vásároltak már a témában?
- Mi a TE előnyöd?
Megoldások:
Fontos: ha nem őket találtad el, de a fenti állítások másokra is igazak, na akkor sikerült elérjük a célunkat, hiszen nem csak egy ember van aki ilyen.
1.) Joey – Jóbarátok
2.) Thomas Edison
3.) Steve Jobs
Vélemény, hozzászólás?