Mi is az a kontrolling?
Mérd, ami mérhető, számold, ami számolható, és ami nem mérhető, azt pedig tedd mérhetővé! /Galilei/
Tankönyv szerint, ha valamit mérsz, már 10%-ot tudsz rajta javítani, csak azzal a tudattal, hogy méred!
Ha autót vezetsz, tudnod kell, hogy mennyivel mehetsz, de azt is tudnod kell, hogy mennyire közelíted ezt meg, hogy minél hamarabb az úti célodhoz érj. De tudnod kell, hogy nem melegedett-e túl a hűtővíz, vagy van-e elegendő üzemanyag stb. Szóval sok mérőszámot mutat az autó, van egy műszerfalad. Ha a cégedre is lenne egy ilyen műszerfalad, akkor pontosabban tudnád vezetni a céged!
Ha heti egyszer nem nézek rá erre a táblázatomra (de inkább naponta, vagy naponta többször), akkor nyugtalan vagyok, hogy hogyan állnak a bevételek, kiadások stb. Tényleg használom, tervezek vele, látom a pénzáramlást, biztonságot ad.
Rakjunk össze egy ilyen műszerfalat, és lássuk azt, hogy a cég mennyire hatékonyan működik, milyen irányba tart. Hidd el, ha látod a számokat vagy egy trendet, egyből kiderül, hogy hol szalad el a költség, és miből jön a bevétel, a nyereség! Nemmellesleg a periodikusságból majd fogod tudni tervezni a jövőt!
A céget – a hivatáson, hobbin, és egyéb érzelmi dolgokon kívül – a profitért csináljuk.
A profit két összetevőből áll: bevétel mínusz a kiadás.
A bevétel a kimenő számlák összege.
A kiadást, pedig én három részre osztottam:
- Fix költségek: amelyeket mindenképpen ki kell fizetni, attól függetlenül, hogy hány darab terméket, vagy kimenő számlát állítottam ki. Tipikusan:
- bérek, járulékok
- irodabérlet és rezsi
- ügyviteli költségek, mint a bank, könyvelő
- Változó költségek: amelyek függenek az eladott mennyiségtől. Tipikusan:
- alapanyag
- csomagolóanyag
- szállítás
- Beruházás: amelyek esetleges költségek. Tipikusan:
- Eszközberuházás
- Termékfejlesztés
- Munkaerő kiválasztás
- Bútor
Ezek az én kategóriáim, és csak nagy vonalakban.
Van egy érdekes tétel, amelyet több helyre is be lehetne tenni, ez pedig a marketing költség. Én a változó költségekhez teszem, mert befolyással van a megrendelések mennyiségére.
Ha az idő függvényében a fentieket ábrázolod, szép grafikonhalmazokat kaphatsz.
De emellett mérhetsz még honlap látogatottságot, vásárlói elégedettséget (akár különböző kategóriákban), munkaidőt, és egyéb számolható, mérhető dolgokat.
A MiniCRM blogjára készítettem egy 1.0-ás verzió leírást, majd egy 2.0-ás verziót, amely mindig az elmúlt 12 hónapot mutatja (első része, és második része).
Ha érdekel, keress meg, és elkészítjük közösen a Te kontrolling rendszeredet!
Vélemény, hozzászólás?